האלטרנטיבות שיציעו לנו בבחירות הבאות

מה יש להציע במקום השלטון הנוכחי?

מה יש להציע במקום השלטון הנוכחי?

אזרחי ישראל נכנסו בעל כורחם למצב בחירות. הכנסת הולכת לעבור כביסה וראשי השלטון של ישראל הולכים להתחלף בחלקם. כולם יבקשו את אמון הציבור. נציג כאן את מה שינסו להציע קבוצות ומפלגות שרוצות להביא אלטרנטיבה בכל תחום שהו במדינה, לנתניהו, האיש שניווט לבדו כמעט את המדינה במשך השנים האחרונות.

 

האלטרנטיבה ה”כלכלית חברתית” משמאל

כל אזרח בישראל מעוניין לחיות במדינה שתומכת בחלשים כפי יכולתה. כבר הראנו בעבר שלא בכל מתנת חינם שמדינה מעניקה לאזרח היא באמת מסייעת לו, כפי שהוכח בשכונת הפשע שבאנגליה. בצרפת הנשיא הולנד נבחר על רקע מצע “חברתי” יותר מקודמו, הוא הצליח להעלות את מס ההכנסה לעשירים עד ל-70% אבל הוא גם גרם להם לברוח מצרפת, ולהעביר את המפעלים שלהם למקומות יותר נורמליים. גם שם הגיעו למסקנה שיש למלא את קופת המדינה ולנסות לצמצם את הגרעון, וחדלו מרוב ההטבות החדשות שרצו להביא. בסופו של דבר, גם צרפת וגם ישראל הן מהמדינות עם הכי הרבה מסים בעולם, וקשה יהיה להוסיף עוד כדי לממן את השכבות החלשות בצורה משמעותית.

האלטרנטיבה המדינית משמאל – מול מי?

ממשלת ישראל יכולה לפנות (אולי, בקושי רב) את יהודי יו”ש אם היא רוצה בכך. אך היא לא יכולה להמציא מציאות דמיונית של המזרח התיכון כפי שהוזי תוכניות השלום ניסו שוב ושוב לייצר יש מאין. האביב הערבי הביא איתו התפקחות רבה גם במחנה “השלום” בארץ. אין עם מי לדבר. באף מקום. כולם במוקדם ובמאוחר עלולים להיות דומים לאחים המוסלמים. לכן גם עם תאוות הרס ההתנחלויות שקיים אצל חלק מהשמאל, השאלה המעשית תמשיך להישאל: בשביל מה? בשביל מי? עם מי? באיזה ערבות?

שנאת הקודש, שנאת הלאומיות

מסתבר שרוב האנשים ששונאים את החרדים שונאים גם כן את המתנחלים. ברוב המקרים, הסיבה המוצהרת לכך, אינה הסיבה האמתית. הם מאשימים את החרדים שהם לא עובדים ולא מתגייסים, הרי אם הנושאים האלו עומדים במרכז ההכרה שלהם, הם היו צריכים להעריך ולאהוב מתנחלים. אבל דווקא לא! חייבים להסיק שמי שסובל מלאומיות ישראל ומקודש ישראל, הוא פשוט שונא… את ישראל. היינו שנאה עצמית. אנשים אלו רוצים להיות אזרחי העולם, ללא קשר לעם ישראל. הם ילחמו במי שמייצג לאומיות וקודש. אזרחים אלו יצביעו  לכל מפלגה שהיא לא דתית ולא ימנית: שינוי, קדימה, גמלאים, יש עתיד, עלה ירוק. לא משנה להם הרבה. הם בעיקר מגדירים את עצמם מתוך שלילת הזהות היהודית שלהם.

האלטרנטיבה ל”שלטון החוק” מימין

בפועל, השופטים, במיוחד בעליון יחד עם הפרקליטות, מחליטים על כל דבר שהם רוצים במדינה על פי האידאולוגיה שלהם. כולל לשבט את עצמם. נתניהו משתף אתם פעולה, מרצה אותם, ומשמר את כוחם. אפשר יהיה להציע אלטרנטיבה לשלטון בעלי הגלימה הקיים כעת. במספר מפלגות מהימין קיימים פוליטיקאים שקלטו את זה.

האלטרנטיבה הציונית מימין

למרות הכמות הגדולה של חברי כנסת מהימין, נתניהו הצליח ביחד עם ברק לבלום כמעט כל פיתוח חדש של יהודה ושומרון. מפלגות וח”כי הימין ידרשו את אמון הציבור כדי להכריח את ראש הממשלה לעשות הבדל שם, כגון אימוץ דו”ח לוי להתיישבות. מן הסתם ששום דבר לא ישתנה בנושא אם נתניהו, ברק ואובמה שוב נפגשים בסיבוב הבא.

הכוח הערבי העולה

למרות השחיתות הנפוצה בקלפיות הערביות, הערבים הולכים להגדיל את כוחם בבחירות הבאות ולסכן את הגוש החוסם הימני. אין לשכוח שהאוכלוסייה שלהם גודלת ב-2.8% בשנה לעומת היהודים שמגיעים ל-1.8% בשנה. הם יותר ויותר מבינים את כוחם, בעיקר הצעירים שבהם, והם לא יהססו לבוא להצביע יותר מבעבר. הערבים רוצים פשוט מדינה עם רווחה כמו בישראל אבל שתהיה שלהם.

רק סקרים ופופוליזם מעכשיו עד לבחירות

מעכשיו, כל נושא, כל החלטה, כל דיון, כל דיווח יתבצע ע”י פוליטיקאי רק אם הוא מסוגל לחזק את המועמד לקראת הבחירות. צריך לשכוח מנושאים אחרים. גם התקשורת תעסוק רק בזה, ותקדם כדרכה את המועמדים היקרים לה, גם אם אין להם יותר מדי מה לספר או לחדש. אולי בכל זה נזכה לראות כמה דיונים אמתיים על עתידה של המדינה, וזה בוודאי מבורך.

2 Comments
  1. דוד איש שלום
  2. דוד איש שלום

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *