מה בין יאיר לפיד לגנראל סיסי במצרים

אנשי מורסי לא אמרו את המילה האחרונה שלהם...

נחת גדול הגיע לרוב חלקי העולם אחרי המהפכה הצבאית שהתבצעה במצרים. גם אם מסיבות הפוכות לפעמים. רבים סבורים שסוף סוף החילונות השפויה חוזרת לעולם, כפי שהיא נראתה בארץ עם הצלחת מפלגת “יש עתיד”. ננסה לעמוד כאן על המשותף בין ההצלחות האלו ועל המגמות עולמיות בנושא.

תקוות החילונות

העולם המערבי הליבראלי, רואה בעשור האחרון את סופו מתקרב מבחינה ערכית. בכל מקום בעולם הערכים הדתיים משתלטים על מדינות ואוכלוסיות שלמות, במדינות ערב, אבל גם באירופה ועוד. האמריקאים ערים לשינויים הערכיים והדמוגרפים שלא פוסחים על ישראל, לכן הם די התייאשו מלהביא את ישראל לוויתורים מפליגים כפי רצונם. עד שיאיר לפיד הגיע ברוב קולות. פתאום הצהירו שתהליך השלום קם לתחייה! יש תקווה!  החילונות מרימה ראש! העם פונה שמאלה.

במצרים, ה”חילונים” הגיעו לשלטון (לא ממש בצורה דמוקראטית, אבל מוכנים לעצום עיניים הפעם…), והעיתונות המערבית מברכת.

יש לפרש את הצלחת “יש עתיד” בבחירות, הכעס נגד מורסי, וגם חלק גדול מהמהפכות, ההפיכות וההפתעות שגם שיבואו בעולם כולו, כמהלכים שונים לגמרי. הדרישה לרוחניות בעולם לא ירדה, לא בארץ וגם לא בשאר העולם. הוכח כבר שהעולם נהיה דתי יותר. היא חלק מתהליך מטא-היסטורי שמלווה את שיבת עם ישראל לארצו. נדון כאן בסיבות האמיתיות:

החלופה הנדרשת בעת ירידה כלכלית

העולם חווה כעת האטה כלכלית, שלא פוסחת לא על מצרים וגם לא על ישראל. האזרחים מרגישים בירידה ברמת החיים שלהם, ובכל מקום שלטונות מתחלפים. העם התמים בארץ סבר שללפיד היה פתרון קסם נגד זה, ולכן לא היה איכפת לעם להרוס את ההתנחלויות אם זה יביא כלכלה טובה. במצרים, גם לא היססו להפיל את מובארק, או את מורסי. בפועל, “המהפכנים”, ה”תקוות החדשות”, נדרשות להתמודד עם אותו גרעון, ואותן בעיות כלכליות כמו קודמיהם, ומהר הם גורמים לאכזבה גדולה אצל הבוחרים שלהם, דבר שלא מוסיף יציבות פוליטית.

כלכלה מודרנית די מתנגשת עם המנטאליות הערבית

בכלכלה המודרנית נוצרו רמות של תלות בין בני אדם שלא נראו כמותן מעולם. כל מכשיר, בגד, שירות, שאנו צורכים הינו פרי של עבודת עשרות, לפעמים מאות אנשים, שמפוזרים בעולם כולו, בשיתוף פעולה נדיר. מדינה, תרבות, עם, שלא יודעים לכבד אף הסכם שעליו הם חותמים, שהמילה שלהם אינה מילה, יתקשו לשרוד היום אם לא זכו למן כגון קטאר, סעודיה ועוד. ברוב מדינות ערב, האזרח אינו מסוגל לייצר את מה שהוא צורך, כל המדינה מתפקדת על חשבון כסף שמגיע ממקום אחר. לא מעודדים השכלה.

הטרם תדע כי אבדה מצרים

סעודיה, ואיחוד האמירויות עומדות לשפוך 8 מיליארד דולר למצרים כדי להציל אותה מאבדון. אך זה לא יספיק.

במצרים, חיסלו את התיירות, הבדואים בסיני חיסלו את היכולת למכור גז לישראל ולירדן. הם לא מסוגלים לייצר אוכל, נשק, אנרגיה, ומוצרים טכנולוגיים שהם צורכים, ולמדינה אוכלוסיה גדולה של 84 מיליון אנשים. נמנה כאן מספר סיבות שלא יאפשרו מצרים לקום, לדעתנו:

–         קיים היעדר טוטאלי של ‘אינטגריטי’ בכל דרגות החברה. דבר די אופייני לתרבות הערבית.

–         ישנה שחיתות שלטונית. בכל תפקיד מעדיפים את המקורבים על פני המתאימים.

–         קיים משבר אנרגטי מתמשך שמקשה על כל פיתוח תעשיה.

–         כמו חלק גדול מהעולם, האזרח אינו מסוגל לייצר מה שהוא צורך.

–         מדבר סיני בעל פוטנציאל, נמצא תחת שלטון מיליציות חמאס / אלקעידא. (60,000 קמ”ר, 800,000 איש, שטח ענק, שקשה לשלוט עליו צבאית). הצבא המצרי מכין מתקפה גדולה לשם, אך המרחקים העצומים יקשו עליה להשליט סדר שם.

–         אין שום צינור גז שיכול לצאת ממצרים דרך סיני (הבדואים מפוצצים אותו). אין יצוא של גז לירדן או ישראל.

–         התיירות נפגעה מאוד מאז הפיגועים של האיסלאמיסטים.

–         האוכלוסייה גודלת בקצת מהיר (2% בשנה). זה אומר שכל גרעון עלול לגדול ב-2% בשנה ויותר.

–         מצרים אינה מסוגלת לייצר את מה שהיא אוכלת, והיא זקוקה דחוף למזומנים לאחר שבעוד חודשיים תיגמר להם החיטה!

–         יש חסר בהשכלה (30% מהגברים לא יודעים לקרוא ו-50% מהנשים).

–         מי הנילוס מביאים חיים לכל מצרים, ומדינות רבות כבר מתחילות לקחת משם את חלקם.

–         כבר שנים ארה”ב מסייעת למצרים, (קרוב ל-2 מיליארד בשנה). לאחרונה יש קצת כעס בנושא.

–         יש לו דרגת אשראי נמוכה ביותר (CCC+) במגמת ירידה. זה אומר שדי קשה למצרים לקבל הלוואות. רק סעודיה אמרה שתזרים כסף, זה לא יחזיק את מצרים מתחת למים הרבה זמן.

כל הדברים האלו לא נותנים שום תקוה למצרים לקום, וגם לשאר המדינות הדומות לה, ללא אוצרות טבע.

האינטרס הישראלי

רוב העם בציון שוכנע שכדאי מבחינתו שהאויבים שלו יהיו עשירים. הם בטוחים שכך הם יהפכו למערביים ושמאלנים. למעשה, עדיף מאוד מבחינת ישראל שהאויבים שלה יהיו עניים כמה שיותר, שלא יוכלו לקנות נשק מתקדם, שלא יוכלו להשקיע בצבא, בהגנה, ביחסים בינלאומיים, ועוד. כך ירדו גם כן הסיכויים שלהם לתקוף ולהזיק לישראל. כדאי גם כן שהם יילחמו זה בזה, כי כך הם גם לא מתעסקים עם ישראל השכנה, יחלישו את עצמם ואת התשתיות שלהם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *