ישיבות ההסדר – וביטול “ההסדר”

ע”פ חוק מדינת ישראל יהודים ודרוזים חייבים בשירות חובה של ג’ שנים לבנים ושנתיים לבנות. חייל או חיילת שמצהירים על אי יכולתם לשרת עקב טעמי דת, יכולים לקבל פטור מהשירות הצבאי. החוק הזה מופעל אף בציבור הדרוזי שגם אצלו, יש “חרדים”. בנוסף לכך קמה מסגרת ישיבת ההסדר המתאימה לציבור הדתי-לאומי שמשלבת לימוד תורה וצבא, בד”כ ביחידות קרביות. אותם חיילים משרתים בפועל פחות משנתיים במקום שלוש ומסלול ההסדר מתמשך 5 עד 5 וחצי שנים. ההסכם הזה שקיים בין ישיבות ההסדר והצבא נקרא “ההסדר”.

הוא מאפשר לדחות את תחילת השירות של הבחורים לגיל 19 עד 19.5 ומבטיח בין היתר, שבני הישיבות ישובצו במחלקה עם לפחות 11 דתים, כדי לקיים תפילות במניין למשל.
במשך כל תקופת הלימודים, הבחורים נחשבים לחיילים, והם מוקפצים ראשונים בכל מצב של מבצע צבאי גדול, או מלחמה. כך היה באירועי המנהרות, מלחמת לבנון השניה ועופרת יצוקה.

חלק מהאליטות זעמו על קיצור שירות החובה לאוכלוסיה רחבה כל כך, אך היום שאחוזי המתגייסים החילוניים בת”א מתקרב ל-50% בלבד, הציבור החילוני השכיל שהוא כבר לא עומד בראש מגיני המדינה. החברה הישראלית למדה להעריך את בני ישיבות ההסדר, על מסירות הנפש שלהם, והאיכות האנושית שלהם. עד כדי כך שאין איש מתחת לגיל 45 ששירת ביחידה קרבית שאינו מעריך היום את הסרוגים בגלל זה. בעלי הכיפות הסרוגות מצליחים להחדיר ערכים לאומיים לנוער שלהם איפה שהנוער החילוני הצמא לתכנים גבוהים )שהוא לא זוכה להם,( שובר שיאי עולם בשתיית אלכוהול (אנחנו מקום שני אחרי אוקראינה!).

השמאל הישראלי, שהוא שמח שהדתיים הסכימו לשלוח את בניהם להגן על המדינה רוצה לכופף אותם ע”י הערכים שלהם, להכריח אותם לקיים כל פקודה פוליטית שיתנו להם. לשם כך הם מפעילים נגדם 3 מערכות:
– “הממלכתיות”: ידועה מרכזיות ערך המדינה בציבור הסרוגים. אין כמו להאשים אותם ללכת נגד המדינה והצבא כדי לגרום להם להיכנע. כך אופיינה המערכה נגד ישובי גוש קטיף, וזה עבד יפה מאוד על 99% מהסרוגים שאכן לא סרבו פקודה!
– “הפרד ומשול”: לתקוף כמה ישיבות חזיתית ולאיים עליהן ישירות. הציבור הדתי לאומי, הלא כ”כ מאוחד, ללא מהנהיגות, לא יודע להתארגן מול משרד הבטחון הכוחני של אנשי ברק.
– התקציבים: מאז ומתמיד, ביטול תקציב שכבר אושר, עיכובו או צמצומו היה לנשק יעיל לכל מוסדות ציבור הרעבים ללחם, כמו בישיבות. על זה, יודע לנגן כך השבוע, ברק כשאיים בביטול “ההסדר” של ישיבת הר ברכה. המשמעות תהיה שהבחורים שילמדו שם לא יזכו לקיצור שירות כל שהוא.
לצערנו כל הישיבות האחרות לא הצליחו לעמוד מאחוריה. היא נשארה לבדה במערכה מול משרד בטחון, והתקשורת העוינים, בממשלה שחשבו אותה ללאומית.

כעת, הפתרון לישיבות ללא “הסדר” הוא לעשות שימוש בחוק “טל” (המיועד לחרידים במקור). הרי אפשר דרכה, להתגייס בגיל 22 לשנה וחצי צבא, דבר שלא משנה בהרבה (בחינת התלמיד) את זמן שבו הוא מסיים צבא וישיבה. מערכת הבטחון, לעומתו מפסידה 3 שנים שבהם אותו בחור ישיבה היה נחשב לחייל לכל דבר, והיה יכול לשמש לכח עתודה זמין ומיומן.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *