הסיבות האמריקניות לסיוע לישראל

למה האמריקאים כל כך מעוניינים "לסייע" לנו?

למה האמריקאים כל כך מעוניינים “לסייע” לנו?

ח”כים רבים דברו בזמן האחרון, על סגירת מפעלים כגון “בריל” ליצור נעלי צה”ל, מאחר והצבא מעדיף לקבל אותם בחינם מכספי הסיוע האמריקאי. משה פייגלין אף הזמין דין מעמיק בנזקי הסיוע הזה.

 כספי הסיוע נשארים בארה”ב

בניגוד למה שחושבים רוב תושבי ישראל, הסיוע האמריקאי אינו יוצא מגבולות ארה”ב אלא מושקע ישירות בתעשייה המקומית שלהם. הם גם מהווים רק 3% מתקציב המדינה. אך הם מצליחים לפגוע בלא מעט דברים בארץ.

 יצירת תלות בתחומים רבים

מכירת נשק מייצרת תלות כלכלית, צבאית, ודיפלומטית לטווח ארוך. ארה”ב יכולה לאיים מאוד בקלות על כל אחד מהקונים שלה. מדינה שקונה מטוסי קרב למשל, תזדקק לחלקי חילוף בכמויות גדולות, (הנדרשים אפילו אחרי טיסה רגילה!) ולא תחליף ספק בקלות. אם כך, כספי הסיוע מאפשרים למעשה להכניס הזמנות בטוחות למפעלים הגדולים שלהם.

 מחקר ופיתוח מחייב מכירות רבות

כל מפעל זקוק למכירות כדי לשרוד. אך ישנם תחומים שכל הזמן נדרשים להתחדשות, למחקר ולפיתוח. כדי לשרוד, זקוקים לכמות גדולה של מכירות. בלי זה, מגיעים מהר לקריסת המפעל, מול התחרות. כך ההיי-טק עובד, וכך גם תעשיית הנשק, וזאת בהשקעות פי כמה וכמה. כספי הסיוע (לישראל, מצרים, ירדן ועוד) מבטיחים את אורך הנשימה הנדרש לתעשיות הנשק האמריקאיות כדי להמשיך להתחרות בתחום.

 הצורך הגדול של ארה”ב להיות מעצמת נשק

בכלכלה המודרנית, תעשיית הנשק מכניסה פחות מתעשיית הנפט, אבל יש בה היבט נוסף אסטרטגי לטווח ארוך: הטכנולוגיה מתקדמת מהר. נשקים הופכים ליקרים ו”מתיישנים” בקצב שרוב מדינות העולם לא יכולות לעמוד בו. לייצר נשק מתקדם בעולם, מביא לא רק יוקרה וכבוד אלא גם “יראה”. המדינה מצטיירת בעולם כחזקה, כי יש לה צבא חזק ומודרני. השימוש בנשק אמריקאי, במיוחד ע”י ישראל שניצחה לא מעט מלחמות איתם, מסייע לתחושת “העליונות” שעדיין קיימת מסביב לארה”ב. גם היא מתפוררת ביחד עם שגיאות אובמה, וכלכלת ארה”ב.

שום מוסר, שום ערכים. רק כלכלה.

כפי שהוכיח ד”ר עידן לנדאו, אין שום הגיון ערכי לחמש את מצרים וגם את ישראל ביחד. הרי כל חימוש מצרים מיועד אך ורק כנגד ישראל. אלא שמדובר כאן על מהלך כלכלי מקיאוולי: ארה”ב מחמשת את מצרים, כדי שישראל תצטרך להתחמש עוד יותר להגנתה, ותצטרך לקנות עוד נשקים, (מן הסתם אמריקאים). כך ששתי מדינות אויבות מגדילות זו דרך זו את התלות שלהם באח הגדול מעבר לים. כנראה שבשנה הקרובה המדיניות הזאת הולכת להשתנות מאחר ומצרים נוטשת את ארה”ב כדי לשוב לשותפה היותר טבעית מבחינה ערכית: רוסיה.

 כספי הסיוע במסווה של ידידות

ארה”ב מצטיירת כידידיה הגדולה ביותר של ישראל, וזאת גם בעיני תושבי ישראל וגם בעיני תושבי ארה”ב. כספי הסיוע תורמים לא מעט ליצירת האווירה הזאת. וכן השתמשו בהם, נשיאי ארה”ב עוינים לישראל במיוחד, כגון קרטר, קלינטון ואובמה.

אם ישראל זקוקה לארה”ב, כנראה לעוד זמן רב, זה בעיקר בתחום הדיפלומטי: הווטו שלה באו”ם. כרגע לא רואים אחד ממחזיקי הווטו האחרים (רוסיה, צרפת, אנגליה, סין), מוכן לשלם מחיר פוליטי כדי לבלום החלטות קשות נגד ישראל. עם כל זאת, אין להוסיף על התלות הזאת בסיוע הזה, שאם ישראל תבקש להפסיק אותו, האמריקאים עצמם ינסו להיות נחמדים כדי לשמור אותו!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *