האיחוד האירופי נגד… עלוני השבת!

עלוני שבת - יש להם תפקיד לא כ"כ ידוע

עלוני שבת – יש להם תפקיד לא כ”כ ידוע

שמעתי פעם את הבדיחה הבאה: “מתי יודעים ש”חוזר בתשובה” הופך להיות “דתי” מן המניין? – כשהוא מתחיל לקרוא עלונים בזמן קריאת התורה”.

העלונים של השבת מהווים חלק בלתי נפרד של השבת אצל רוב הנערים של הציבור הממלכתי-דתי. למרות שאני לא מספיק בד”כ לפתוח אותם, למרות שאני נוהג להמליץ על פירושים של רבותינו הראשונים במקומם, נדבר כאן על חשיבותם דווקא.

רק כותרות, מהר, קצר, ויזואלי, ומרוכז: זאת הדרישה של הדור

הדור שלנו נחשף ב-פי 50 יותר אירועים ביום משהיה נחשף לפני מאה שנה.

אנחנו רואים חדשות, כותרות, אוהבים דברים קצרים. אפילו סדרות נצפות יותר מסרטים  ע”י הנוער. ובסרט של היום, יש פי 4 יותר “תוכן תרבותי” (פעולה, התרגשות, אימה…) מלפני 30 שנה. היום, אנשים רוצים לבחור כל הזמן את מה שהם קוראים, לומדים, ומהם ניזונים, הם רוצים הכל מהר ובתמציתיות. כך העיתונות הכתובה דועכת מול האינטרנט. הדור שגדל על סוג חשיבה כזאת, כבר לא מסוגל לפתוח את “אור החיים” על התורה בשבת. הוא מעדיף את “עולם קטן”. שם כותבים רבנים שלמדו את המפרשים ויספרו לו משהו מוכן, לרמה שלו, עם קצת חיבור לאקטואליה, עם תמונות, עריכה קלה ונוחה. הכל כדי להתאים ללא יותר מ–6 דקות ריכוז רצופות. אז, אפשר לקרוא, להתמלא ולעבור למשהו אחר.

יצרני התרבות של היום: לא עם ערכי היהדות

גם בארץ וגם בחו”ל רוב יצרני התרבות, מחזיקים בערכים רחוקים, ואף מתנגשים, עם התורה. לא נראה לעין היום שיעמדו מולWALLA  ו-YNET, אתרים שמסוגלים למלא את הצורך של עם ישראל ושגם יחנך לערכים היהודים. למרות ההתקדמות הגדולה שנרשמה בשנים האחרונות, הפער נשאר גדול. ולכן, הנוער לומד את ערכי הפוסט מודרניזם, דרך האינטרנט, מבלי לדעת.

היום היחיד בשבוע, שהנוער הדתי אינו בידיים של אנשי Ynet ו-וואלה!

לשמאל בישראל אין עתיד דמוגרפי. הם לא זקוקים לו, כל עוד שהם יושבים במרכז המסך (טלוויזיה או מחשב) של כל הנוער הישראלי. דרך סרטים מצויירים או לא, סדרות, חדשות, הם משפיעים ישירות על העולם הערכי של הנוער, ללא שום כפיה, אך בצורה עמוקה. בשבת, הם לא נכנסים. הנוער הדתי שומר שבת, והוא קורא במקום זה… עלונים. שם רבנים מדברים אליו, שם הוא חוזר הביתה. שם מגישים לו ראיה שונה על האקטואליה, הראיה של התורה, שם ובתנועות נוער, מחזיקים את ערכי התורה והציונות בנוער הדתי.

האירופאים ממנים עלוני שבת שמאלנים – סימן שזה עובד…

כנראה שגם בהולנד, הבינו שהדור הבא של הסרוגים לא רואה טלוויזיה בשבת. העלון “שבת שלום”, היחיד שידוע בדעות השמאלניות שלו, שורד לדבריהם רק בזכות קרן הולנדית “שמאמינה בשלום ובדו-קיום“. האירופאים כנראה קלטו את כל זה. קלטו שרק בציונות הדתית, הגחלת הלאומית שנותנת למדינה להתקיים מול האויבים מבפנים ומבחוץ עדיין בוערת. הם הבינו שלממן את עיתון “הארץ” ואת “וואלה!” , זה לא מספיק. הם קלטו שצריך להגיע עד לבתי הכנסת. לכן, הקרן החדשה, מממנת את אירגון הגג שלהם כפי שכתוב בוויקפידה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *