מדינת ישראל – מעצמת החילוץ בהאיטי

חייל אמריקאי מחלק מים בהאיטי (מקור: אתר KR8)

חייל אמריקאי מחלק מים בהאיטי (מקור: אתר KR8)

בים הקריבי עמדה האיטי רחוקה מהחדשות, עם 10 מיליון תושביה. היא היתה המדינה הראשונה באזור שהוקמה ממרד עבדים, ומאז רודנים שונים שלטו בה, והפכו את המקום לעני ביותר בכל אמריקה. האזרחים שם שרפו 97% מהיערות שלהם ופגעו קשות במרקם החקלאי של המדינה.  במדינה יותר מ-50% מובטלים וגם האו”ם לא ממש הצליח לסייע להם עקב השחיתות הנפוצה (חצי מילארד דולר סיוע “נעלם” בארבע שנים). הפשע היה נפוץ ביותר, סוחרי סמים מצאו, כבר עשרות שנים, מקום מוגן כדי לפעול בכיוון ארה”ב. אם זה לא מספיק, 5% מהגברים הינם נשאי איידס.

במקום הזה, בלב האי, פרצה רעידת האדמה היותר קטלנית שהעולם הכיר במאתיים השנים האחרונות: יותר מ-200,000 הרוגים. אין עוד בנין שעומד על תילו כמעט, התושבים נמצאים ברחוב ומחכים לעולם שיבוא להושיע. אכן, כל מדינה בעולם שלחה לשם עזרה. הישראלים בעלי חידושים רבים בתחומי רפואת החרום החילוץ וההצלה יצאו גם הם לשם על מנת לסייע. החיילים של פיקוד העורף, חיל הרפואה, חיל הנדסה, מתנדבי זק”א יצאו בצורה מאורגנת לאחר תירגולים רבים (אמיתיים ולא אמיתיים).

הצבא הישראלי הוא היחיד בעולם שמתאמנים בו לחלץ אנשים חיים מתחת למבנים הרוסים אמיתיים. ע”י בובות כבדות, מפוזרות בבנין שעבר התקפת טילים מדומה (מיועד להריסה) או רעידת אדמה מדומה, נכנסים החיילים מתחת להריסות בסיוע כלבים, ומכשור יחודי. הצבא שלנו מתאמן גם כל הזמן להקים בית חולים שדה בעל כל היכולות של בית חולים רגיל בכל מקום בארץ, מאחר שידוע לנו שבפרוץ מלחמה ח”ו, בתי החולים יהפכו ליעד מועדף להפצצות ע”י אויבינו הערבים. חיל הקישור גם יודע להקים במהרה אנטנות תקשורות בכל מקום כדי לחבר חזרה מקום שתשתית התקשורת בו נפלה. חיילי ההנדסה יודעים להקים תשיות חרום למי שתייה. מזל”טים נותנים תמונות מהאוויר ועוזרים למפות את האסון. גם אנשי זק”א שלנו מתורגלים (לצערנו) לטפל במקרים קשים לכל מוח אנושי מול המוות.

כל הגופים האלו יצאו ביחד להאיטי אחרי חיסון ותדרוך. כולם ידעו בדיוק מה הם הולכים לעשות מרגע נחיתתם עד לחודש הקרוב.

לכן, העולם הגיע לא מוכן לסייע בהאיטי. וישראל הגיעה מוכנה. העולם שלח חיילים (ארה”ב) וציוד רפואי (אירופה) ללא תפיסה כוללת שיודעת להתמודד במצבים שכאלו. חיל חילוץ הוציא אנשים חיים מתחת להריסות. חיילים אמריקאים מסתובבים ומחלקים בקבוקי מיים, ולא יודעים ממש מה לעשות, אך חיל ההנדסה ישראלי הקים 3 מגדלי מיים לשתייה, ופינה דרכים רבים שהיו חסומים.

הרופאים האירופאים גם כן נותרים ללא מענה כדי לסייע למקרים רבים של שבר, דלקות ומחלות שמתפשטות. אבל ישראל הקימה בכמה שעות בית חולים לכל דבר כולל מכשירי הדמיה, ואולטראסאונד, מחלקת לידות ופגים, רופאים ואחיות שלמדו בצבא טיפול אר”ן (אירוע רב נפגעים), ומטפלים כל יום בכמה מאות פצועים. חיל התקשורת הקים תשתית תקשורת חרום באזור. כל רשתות התקשורת האמריקאיות משבחות את “בית החולים היחיד בהאיטי”.ב- FOX, ב-CNN, ב-ABCNews , ב-CBS, מדווחים שרק הישראלים הביאו לכאן ציוד כזה. ה-NBC, קורא לבית החולים הישראלי “הרולס-רויס של רפואת החרום”. רופאים אמריקאים וגרמנים, הצטרפו לאוהל (ההכי טוב שיש לפי טענתם), גם אנגלים בקשו, אך משרד החוץ שלהם אסר עליהם! המשלחת הקולמביאנית בקשה לפרוס את אוהלה צמוד לישראלים, רופאים רוסים באו לבקש עזרה. וכמה פעמים ביום מגיע אמבולנס מאולתר עם הפצועים שמשלחות אחרות לא יכולות להציל כדי להביאם לאוהל הצה”לי.

הרבה קידוש השם יש שם, אי אפשר שלא להתרגש ממראה הרופאים והאחיות שעומדים בסוף העולם שם ומצילים חיים במדי צה”ל, ובתלבושת זק”א, ועוד נותנים שיעורים לעולם כולו.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *