קריסת יוון. זה טוב או רע ליהודים?

תמונה של יוון אקטואלית במיוחד

תמונה של יוון אקטואלית במיוחד

בחרתי לתת סיקור קצר של המשבר הכלכלי ביוון: כשמדינה שלמה קורסת בימינו, היא לא עושה את זה לבדה. אירופה נדרשת לסייע לה ב-80 מיליארד יורו והבנק העולמי בעוד 30 מיליארד. היוונים יצטרכו לחסוך גם כן בצורה משמעותית, לקצץ בהוצאות המדינה ולפגוע בכח הקניה שלהם עד 30% לפי המומחים. כמובן, העם יצא לרחובות ולא מסכים אך אמר להם שר האוצר שלהם: “הברירה היא בין המוות וההישרדות”.

למה יש משבר?

כבר עשרות שנים, יוון מוציאה הרבה יותר כסף ממה שהיא מכניסה. אוכלוסיה שלה עצלנית ולא יצרנית. מקור ההכנסות שלה העיקרי נשאר התיירות שבה מוצגים שרידי גדולת יוון העתיקה. היא עוברת משלטונות גנרלים לרפובליקות מושחתות. דברים אלה מונעים צמיחה מסודרת. היא נכנסה לאירופה ונהנית מיתרונות פיננסיים רבים, אך כבר בשנה שעברה היא רשמה צמיחה שלילית, ונדלקו נורות אדומות לגבי יכולתה של יוון להחזיר את ההלוואות הרבות שהיא לוקחת כל שנה.

אירופה האנטישמית

לאירופה מסורת אנטישמית של אלפי שנים, והיא תורגמה בעשורים האחרונים לאנטי-ציונות.

אירופה הצטיינה בשלושים השנים האחרונות כפרו-ערבית מובהקת. רק לאחרונה, קמו מנהיגים בימין האירופאי כמו סרקוזי, ברלוסקוני, ואפילו מרקל בגרמניה, שמעדיפים את ישראל על פני הערבים, לא תמיד בהתאם לדעת רוב האזרחים שלהם. גם אותם מנהיגים עדיין נוקטים במדיניות שהיא לא ממש בעד ישראל, מאחר שהם תחת לובי מוסלמי חזק המשפיע על כל הצהרה והחלטה שלהם.

מה משותף לכל מי שבסכנה?

PIGS without jews””: כך הסביר עורך האתר בארה”ב את הקשר בין המדינות הנגועות במשבר הכלכלי האחרון:  פורטוגל, אירלנד, יוון, ספרד – ראשי תיבות PIGS. כולן מדינות קתוליות (או אורתודוקסיות), לכולן אין יהודים כמעט. כולן גירשו את היהודים שלהם בזמן זה או אחר. אפשר להוסיף אולי, שבתרבות הנוצרית קתולית, להצליח בעסקים זו בושה, הנורמות המוסריות הן נמוכות יותר, ואולי גם זה דבר שמונע מהאנשים לעבוד בצורה מוסרית ולתרום לצמיחת מדינתם.

למה יש נפילות בבורסה בניו-יורק?

בכלכלה המודרנית, כולם קשורים לכולם. והאי-וודאות בכל מקום בעולם, מביאה לירידות שערים. אנשים חוששים להשקיע. ההיבט הפסיכולוגי, החששות (המוצדקים) מהמשך פרויקטים והשקעות באירופה מעלה סימני שאלה רבים למשקיעים רבים.

מה זה משפיע על ישראל?

ירידת היורו פוגעת קשה ביכולת ישראל למכור לאירופה (10 מיליארד בשנה) אך מקלה עליה לקנות סחורה משם. בישראל כמו בשאר העולם, האי-וודאות לא בריאה לעולם העסקים. מדינות רבות באירופה עלולות לבטל חוזים שחתמו עם התעשייה הישראלית מאחר שהם יידרשו לחסוך בהוצאות ממשלתיות. עם כל זה לא צפויה פגיעה בכלכלה הישראלית.

אז בסוף, האם זה טוב או רע ליהודים?

דבר ברור: יש כאן זעזוע המסוגל, אם הוא מתפשט, להחליש בצורה משמעותית ואולי אפילו לפרק את אירופה. אירופה חלשה יותר כלכלית, תהווה שחקן חשוב פחות בעולם. ויהיה לה פחות יכולת להרע לישראל. אירופה עסוקה עם בעיות פנימיות תתעסק פחות בישראל? אולי. אבל כרגע מי שעושה הכי הרבה רע לישראל הוא זה מי שרשמית אמור להיות “הידיד הגדול ביותר” שלה: ארה”ב.

2 Comments
  1. Lolo
  2. michel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *