למה באמת יונתן פולארד נמק בכלא?

יונתן פולארד. 9000 יום בכלא האמריקאי, וממשלת ישראל עדיין לא בקשה את שחרורו

יונתן פולארד. 9000 יום בכלא האמריקאי, וממשלת ישראל עדיין לא בקשה את שחרורו

השבוע נתפסה רשת של מרגלים רוסים שריגלו על אדמת ארה”ב. אחרי חקירה קצרה, הם הודו ושוחררו לרוסיה במבצע של חילופי מרגלים – תוך פחות משבוע. הדבר לא יכול שלא לעורר דמיון עם יונתן פולארד שיושב בכלא האמריקאי 9000 ימים, יותר מ-25 שנה. מרגלים אמריקאים רבים נעצרו בישראל, הם רק “גורשו” מיידית למדינתם ללא כל תמורה או הצהרה מצד ישראל.

תזכורת: מעצר פולארד ע”י “ידידת ישראל”

יונתן פואלרד (שהוריו נטבחו בשואה) עבד כמנתח מודיעיני עבור הצי האמריקני בשנות 79-85. הוא נחשב כאדם צנוע, ישר, מקצועי ופטריוט. במהלך עבודתו, הוא נחשף למידע על נוכחות בעירק של נשק כימי וביולוגי המוכן להפעלה נגד ישראל. אחרי הבדיקות שהוא ערך, הוא הגיע למסקנה שלמרות “חרב הדמוקלס” העומדת מעל ראשו של העם היושב בציון, ולמרות ה”ידידות” המוצהרת של ארה”ב עם ישראל, זאת לא דיווחה דבר על הצפוי לה במתקפה הבאה של עירק. הדימיון עם השואה היה גדול מנשוא – השמדת יהודים עם גזים רעילים. יונתן פולארד פנה מיוזמתו לשגרירות הישראלית וביקש למסור מידע חיוני. בהתחלה, נזהרו אנשי השגרירות וחשדו מתרגיל עוקץ אמריקאי, אך לאחר שזה הביא הוכחות לדבריו, התחילו בישראל לקחת את פולארד ברצינות.

במשך שנה וחצי שפולארד עבד עבור המוסד הוא סייע רבות למדינת ישראל לעצור מזימות ערביות רבות שאורגנו דווקא ע”י האמריקאים. למשל אוניית נשק בדרך לאש”ף בלבנון שמומנה ע”י ארה”ב כדי להביא לכופר של אזרחים אמריקנים שם, נעצרה ע”י המוסד בזכות מידע חם שהגיע מפולארד.

פולארד ומקרים אחרים של ריגול בארה”ב:

פולארד נאשם בסיוע למדינה ידידותית. הוא לא מסר סודות של ארה”ב אלא רק סודות של ערבים שארה”ב שמרה לעצמה ולא מסרה בעצמה לישראל (לפעמים בניגוד להסכמים כתובים!). הוא ישב 7 שנים בצינוק בבידוד מלא בלי שאיש דיבר איתו, וסברו השלטונות שהוא לא יחיה כ”כ הרבה זמן. תנאי מעצרו נחשבים לקשים ביותר בארה”ב. אין בארה”ב אדם שישב על ריגול כ”כ הרבה שנים. נעצרו מאז מרגלים רבים שמסרו סודות ארה”ב לאירן, לחיזבאללה, לרוסיה, ליוון, לפקיסטאן. כולם שחוררו מזמן.

על כתבי אישום דומים מקובל לשבת בארה”ב 4 שנים. ארה”ב לא רוצה לשחרר את פולארד משתי סיבות עיקריות:

1) לתת שיעור לכל יהודי ארה”ב למען יראו וייראו.

2) לא לתת לעולם, וגם לישראלים להבין עד כמה ארה”ב היא לא ממש ידידה של ישראל אלא נוהגת כאויב של ממש כלפיה לפעמים.

למה יהודים אמריקנים לא עוזרים  לפולארד:

שוחחתי מספר פעמים עם יהודים אמריקאים בנושא פולארד. היהודים לא ממש מנסים להציל את פולארד. הם דווקא מרגישים מאוד פטריוטים, מאוד אמריקאים. בעיניהם פולארד מהווה כתם על נאמנותם. הם היו מעדיפים שהוא יעלם, שימות ושלא ישוחרר.  להיאבק למען פולארד עלול להחשיד אותם בנאמנות כפולה, דבר שהם הכי מפחדים ממנו. לכן קשה למצוא ארגונים יהודים אמריקנים שמוכנים לעזור בצורה פומבית.

מצבו הבריאותי של פולארד:

אחרי 25 שנה, ללא טיפול רפואי הולם, בתנאים סניטרים גרועים ביותר, מצבו של יונתן פולארד מחמיר ומידרדר, יש לו סכרת, כולסטרול, דלקת פרקים, תקיפות בכיס המרה, גידולים בסינוס  (שלא מרשים לו לעבור בדיקות אם הם ממאירים או לא) ועוד מספר בעיות נוספות.  לא שמענו על מאמצים מצד ישראל אפילו כדי לסייע לו רפואית. אפילו אשתו של פולארד שגרה בארץ לא מקבלת סיוע, גם לא כספי, כלשהו ממדינת ישראל למרות שהיא גם סובלת ממחלה קשה.

למה ממשלת ישראל לא עוזרת לפולארד:

כאן מגיעות השאלות היותר קשות:

–   למה ממשלות ישראל התנגדו שנים רבות לתת לו אזרחות ישראלית למרות פניות רבות בבג”צ בנושא?

–   למה ממשלת ישראל סירבה במשך 13 שנה להכיר “רשמית” שהוא עבד עבור המוסד, ולכן נמנעה מלבקש דבר בקשר לשחרורו.

–   למה ממשלת ישראל מסרה בעצמה את כל החומר הנדרש להרשעתו של פולארד, כולל כל המסמכים עם טביעות אצבעותיו מיד לאחר מעצרו.

–   למה בתשס”ג  (2003), 112 ח”כים חתמו על עצומה לבקש חנינה לנשיא ארה”ב. אך שרון “שכח” להביאה?

–   למה  אהוד אולמרט למרות מכתב תמיכה מכל ראשי הסיעה לא ביקש מבוש לשחרר את פולארד לקראת סוף כהונתו?

–   נתניהו לאחר הסכמי “וואי” טען שהוא היה אמור לחזור הביתה עם פולארד איתו במטוס, אך קליטון אמר שזה שקר, ומעולם לא היתה הבטחה כזאת. מי שיקר? אני מוכן להאמין שהאמריקנים שוב רימו אותנו.

–   למה עד היום לא הוגשה בקשה רשמית של ממשלת ישראל לשחרורו?

–   הח”כ לשעבר רפי איתן (גמלאים) ישב בשגרירות הישראלית בזמן שפולארד ביקש מקלט בבריחתו מאנשי ה-FBI. הוא נתן פקודה להוציא אותו בכח מהשגרירות וטען 18 שנה אחר כך שהוא מצטער רק על דבר אחד: שהוא לא חיסל אותו בעצמו באותו רגע.

מדינת ישראל מעדיפה כנראה את העבדות לארה”ב שמביאה לה “שקט” מאשר העוז היהודי שעשוי להביא לה כבוד והערכה.

גורמים בישראל כנראה גם לא מעוניינים שהציבור בארץ ידע באמת מי זו ארה”ב, כדי שנוכל להמשיך לקבל תכתיבים ממנה בניגוד לדעת הקהל הישראלית.

הרב מרדכי אליהו זצ”ל היה רואה בפולארד מפתח להיסטורית מדינת ישראל המודרנית. הרי עם פולארד, מדינת ישראל עברה ממדינת “מבצע אנטבה”, ציונית וגאה, למדינה “פרגמטית”, גרורת ארה”ב, שלא מהססת להפקיר את חייליה בשטח.

יש כנראה בידי פולארד הרבה מאוד דברים אפלים עוד לגלות לנו, לא רק על הידידה הגדולה, אלא גם על התנהלות מדינת ישראל עם מי שמסר נפשו עבורה. ממשלת ישראל יכולה לסייע בשחרורו, לשם כך פעילים רבים עוד עמלים בנושא.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *