שיעור קטן במניפולציה פוליטית

הכנסת. אולי נבין למה כל הימנים שמגיעים לשם הופכים לשמאלנים?

הכנסת. אולי נבין למה כל הימניים שמגיעים לשם הופכים לשמאלניים?

הציבור האמוני בארץ, מתפלא שלמרות גודל כוחו, בציבור ובכנסת, עדיין המיעוט הפוסט-ציוני שולט בשטח, וכמעט כל ניסיון שלהם לבלום אותו נכשל. בין הסיבות לכך, נמצאים הבקיאות והשימוש בשיטות המניפולציה של אותו מיעוט פעיל. במאמר הזה, נעבור על כמה מהם בקצרה.

השיטה הנפוצה ביותר: שלד בארון

כל אישיות ציבורית שביצעה בעבר עבירה על חוק או מעשה לא מוסרי יכולה למצוא את עצמה, מושפלת מול הפרוג’קטורים האכזריים של התקשורת הישראלית ולראות את חייה מתפוררים ביום אחד.  אותם אנשים יצטרכו “להתנהג יפה” לפעמים שנים רבות כמו צחי הנגבי, או אריק שרון בהתנתקות, כדי לרצות את מי שגורלם נמצא בידם: הפרקליטות ובית המשפט. בעולם כולו, פרשיות כסף ונשים  הפכו לאמצעים הנפוצים ביותר כדי להפיל יריב פוליטי.

להשתמש בחולשת היריב:

קיימים מנהיגים אחרים בעלי חולשות פסיכולוגיות, שקל לנצל אותם כדי לגרום להם לעשות מה שרוצים. למשל יש מי שאינו יכול לחיות ללא לגיטימציה של העיתונות הישראלית. אותו מנהיג יבדוק כל הזמן מה העם רוצה לשמוע כדי להתאים את נאומיו, והחלטותיו הכלכליות והמדיניות. בלשון חז”ל זה נקרא: “פני הדור כפני הכלב”, הכלב שהולך לפני בעליו מסתובב כל הזמן לראות אם זה לא פנה באחד הצמתים שמאלה או ימינה. אחרים, מוכרחים לחיות מתוך הסכמת האומות, ולמצוא חן בעיניהם, אחרים בעלי כבוד, שנאה, או גאווה. ככלל, אין תכונה רעה שאי אפשר להשתמש בה במידה זו או אחרת כדי להשפיע על אישיות ציבורית.

להשתמש בעוני: בן גוריון והחרדים:

אפשר להגיד שמי שיצר את הציבור החרדי כפי שאנו מכירים אותו כיום הוא לא פחות מדוד בן גוריון:  באו אליו כמה מאות בחורי ישיבות שלא היו מוכנים ללכת לצבא. הוא הסכים לפטור אותם ואף לתקצב להם מלגות, בתנאי שאלו לא יעבדו ולא ילמדו שום מקצוע עד גיל 30 בערך. לא הייתה לפני בן גוריון אף קהילה בישראל, שכל בניה עסקו רק בקודש ולא התפרנסו בצורה כזאת. ציבור שלם שאינו יכול ללמוד מקצוע או לעבוד עד גיל 30 הופך בהכרח להיות עני, ואז הוא תלוי ב”נדיבות” התקציבים השונים. כוחו הפוליטי יוחלש כתוצאה מזה, והוא הופך להיות תלוי במפלגות הגדולות.

באופן כללי, ציבור עני הוא ציבור שלא מפריע לפוליטיקאים לעשות מה שעולה על רוחם (“רק תן להם לחם ומשחק” כדברי קיסר).

השיא של המניפולציה: להשתמש בתכונות הטובות של אדם נגד עצמו:

מניפולטור גדול, אינו יודע רק להשתמש בחולשות היריבים שלו אלא הוא יודע לשלוט גם על ציבורים ועל אנשים לא עניים, טהורים וצדיקים. הדוגמה החזקה ביותר היתה ההכנה הפסיכולוגית שבוצעה בהצלחה רבה ע”י צה”ל כלפי חייליו כדי לגרום להם להשתתף במלחמת אחים ולגרש את אחיהם. במצבע הזה מעל 90% מהכיפות הסרוגות שזומנו למשימה לא סרבו פקודה. אמרו להם שהם עלולים לפרק את הצבא, אז הם פרקו ישובים במקום. דוגמא אחרת: השימוש בממלכתיות ובציונות הציבור כדי להגן על מערכות שלטון שונות (בית משפט, שב”כ, צה”ל) גם במקרים שאלו נוהגים בדרכי מרמה ופועלים בדיוק נגד אותן ציונות וממלכתיות.

אז מה הפתרון?

הפתרון הוא לייצר דור של אנשים ערכיים, מחונכים היטב נגד מה שמצפה להם בעולם, ולשלוח אותם לתפוס עמדות השפעה על החברה הישראלית: בראש ובראשונה בפוליטיקה, ובמערכת המשפט, ובמקביל בתקשורת ובתרבות. ככל שאותם מעגלי ההחלטה אלו יתמלאו ע”י אנשים אידיאליסטים, עם רגלים על הקרקע, יוחלש כוחן של האליטות השולטות. לאחרונה אנשים כאלה התחילו לאייש קצת מהמקומות האלו. אך עדיין יש להזהיר אותם שלא ישתמשו בתמימות ובצדיקות שלהם נגד מה שהם בעצמם מאמינים.

One Response
  1. rakna_va

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *