2 מיליון ערכים מבולבלים

דרך הפרויקט הזה, נוכחנו ללמוד מה מעניין את עם ישראל

דרך הפרויקט הזה, נוכחנו ללמוד מה מעניין את עם ישראל

באתר של בנק לאומי יצאו השנה, שוב בפרויקט פרסומי של תמיכה בעמותות שיזכו לפופולריות הגדולה ביותר בעיני הציבור. השיטה היא פשוטה. כל עמותה שעומדת בקריטריוני הבנק, יכולה להשתתף בתחרות. 2 מיליון ₪ יחולקו בין המנצחים. דרך סיקור העמותות “הפופולריות” בעיני עם ישראל, זיכיתי ללמוד ולהבין יותר טוב גם צרכים מיוחדים שבעם ישראל, אבל בעיקר, עם אלו הוא דווקא מזדהה יותר.

סיקור בין 60 הראשונים:

–          ילדים בעלי צרכים מיוחדים 14 (מחלות..)

–          בעלי חיים: 12 (כולם ב-30 הראשונים – מקום ראשון = “תנו לחיות לחיות”)

–          ציונות חילונית: 2 (“אם תרצו” יושבת בין 5 הראשונים!)

–          בתי תמחוי: 8 (אבל רק 2 ב-15 הראשונים!)

–          נכים וחולים: 6.

–          נשים: 3.

–          בתי חב”ד: 3.

–          זכויות הפרט: 3.

–          אתיופים: 2.

–          עמותה למען השלום ערבים יהודים ישראלים (כביכול לא פוליטית….): 1.

בלבול מסוכן של ערכים:

סה”כ ארגוני “זכויות בעלי חיים” זכו ליותר קולות מכל ארגוני “זכויות בני אדם” ביחד. הדבר אמור להדאיג, גם אוהבי בעלי חיים (שאנו בתוכם). כדי להבין את דאגתנו בזה, יש להזכיר שבכל אירופה, לא הייתה מדינה בעלת יותר ארגוני זכויות בעלי חיים מגרמניה של שנות השלושים, וראינו איזו אכזריות הם גילו…

כדי להבין את זה, יש להיעזר בשני עקרונות: אחד מעולם הפסיכולוגיה ואחד מעולם המוסר:

–          לכל אדם קיימת כמות מסויימת של חמלה שהיא לא אין סופית, והוא שם אותה איפה שהוא רוצה ולא במקום אחר.

–          המוסר היהודי בנוי על מדרגות בסולם הערכים: האהבה והחמלה צריכות להגיע קודם למשפחה הקרובה, אח”כ לאומה, אח”כ לעולם, אח”כ לכל בעלי החיים, אח”כ לצמחים. כמובן, לא למבקשי השמדתנו. כל הפיכה בסדר הזה או ביטולו מייצרים רעות רבות בעולם, אותן אלו שהניבו הסכמי השלום של ישראל מול אויביהם.

אדם שמסוגל לסייע לבעל חיים ברחוב, לפני שהוא מסייע לאחיו, סובל בד”כ מהבעיות הבאות:

–          ייאוש מסוים מהחברה האנושית. (בעלי חיים, לפחות לא שונאים אותך…).

–          ערכים לאומיים חלשים. (הרצון להיטיב לאומה, אמור לייצר נורמליות בנושא).

–          בלבול באידיאלים (בד”כ אצל הנוער שלא קיבל חינוך לערכים).

בחירה רגשית, הלב קובע.

הלב היהודי הרך ידוע מאז ומתמיד כמכשיר לכבוש את עם ישראל. מילה אחת טובה ליהודי, יכולה לשכנע אותו. אבימלך מול אברהם, לבן הרשע ששכנע את יעקב אבינו להישאר, בן הדד מול אחאב (“מלכי חסד”), ואויבי ישראל עד היום, כולל ממציא הסיסמה “שלום חבר”.  התורה באה לחנך את היהודי לבחון את הטוב ואת הרע עם כלים שכליים, ורק לאחר מכן להוסיף את הרגש עליהם. רגש שפורץ ללא הבחנה וללא הכוונה עלול להימסר לאיש הלא נכון, לגרום להרס החברה, והמדינה. הדבר הוכח לא רק עם החסד והחמלה שמדינת ישראל נוהגת עם המחבלים אלא גם כלפי עולם הפשע בארץ.

חב”ד: שילוב מנצח של חסד ורוח:

חב”ד עוסקת בעולם כולו בחסד ובמסירות נפש. אבל הם גם מקרבים יהודים לאביהם שבשמיים, וגם בונים מסגרות תורניות וחינוכיות לחסידים שלהם, השילוב הזה (חסד / מסירות נפש / קירוב לבבות / תורה) מוכיח את עצמו שנים רבות. למרבה הצער, הסרוגים טרם השכילו לאמץ אותו. השילוב הזה לא רק מנצח במציאות (הוא פשוט אמיתי), הוא גם זוכה לתקצוב רב, עקב הסעיפים הרבים שהוא משתרע עליהם. ארגוני בתי התמחוי הגדולים שבתחרות קמו בזכות יוזמות בעלי כיפות סרוגות, הם מחלקים ביחד אלפי מנות מזון לנזקקים בכל שבוע. אף אחד מהם לא שילב את זה עם חינוך עם ישראל לתורה, ולערכים יהודים או ציוניים.

מסקנות מהתחרות:

כמה תובנות ניתן לקבל מהסקירה הזאת:

–          החינוך למסירות נפש ולערכים יהודים צריך להגיע לציבור הכללי, והוא חסר שם הרבה יותר ממה שנראה לעין.

–          התארגנות נכונה של מוסדות וארגונים יכולה להביא לחשיפה ולהצלחה גדולה למי שיודע לעבוד. (לא הייתה שם שום עמותה שעסקה בחינוך ע”פ ערכים יהודים ציוניים.)

–          עולם התרבות הישראלי הנוכחי, הוא זה שמחנך לאותם ערכים הבעייתיים שאפיינו חלק נרחב מהחברה הישראלית בתחרות הזאת. יש להציע לעם היושב בציון תרבות אחרת, בעלת ערכים אחרים, כדי שתוך מספר שנים יוכלו להקנות לנוער בחירה נכונה בסדר העדיפויות של הטוב והרע, החשוב יותר והחשוב פחות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *