הדמוקרטיה אינה ליברליזם – מלכודת המערב במזרח

מפגינים עבור האביב הערבי. ראו איזה חורף האנושות קבלה.

מפגינים עבור האביב הערבי. ראו איזה חורף האנושות קבלה.

קיימים שני מושגים שונים לחלוטין שהתרגלו לבלבל ביניהם הרי הם דמוקרטיה וליברליזם. בעבר הם היו די חופפים בכמעט כל המשטרים בעולם. אך מתברר שכיום, נוצר מרחק רב ביניהם.

דמוקרטיה: משמע, אפשרות שניתנת לעם לבחור את מנהיגיו בצורה חופשית. הדבר דורש כמה תנאים מקדימים, תקשורת חופשית, הפרדת רשויות ועוד.

ליברליזם: משמע ערכים מערביים, כגון, פמיניזם, חירות הפרט, הגנה על מיעוטים, זכויות בעלי חיים.

כמעט זהות מושגים בעבר

במשך מאות בשנים, שררו משטרים טוטליטריים בעולם, שבעזרתם מנהיגים במדינות שונות שלטו ללא בחירה ישירה או עקיפה של העם שלהם. הם גם דיכאו עיתונות חופשית, מיעוטים שונים, התערבו בחיי הפרט ככל יכולתם כדי לייצר משטרת מחשבות. כך היה נראה רוב העולם המיושב: כל אפריקה, כל מדינות ערב, חלקים גדולים של אסיה, דרום אמריקה, רוסיה ועוד.

התנשאות המערב

בטוחים היו במערב כולו עד לפני כמה שנים, שאם תתנו לכל עם עלי אדמות יכולת בחירה חופשית בשלטון שלו, אחרי כמה שנים הוא יתייצב למשטר בעל ערכים ושיטה דומים לאלו ששוררים כיום באירופה. שמעתי מאנשים ליברליים רבים: “הרי אין אדם שלא רוצה שלום, סה”כ כולם רק רוצים לפרנס את משפחותיהם”. הדבר בטעות יסודו, ונובע מן גזענות ערכית ושכלית. כאילו אין תרבות אלא תרבותם, גם אם ישנם תרבויות ועמים פרימיטיביים ומפגרים יותר, הם יגיעו בסופו של דבר אל ה”אור”, אם ניתן להם זמן ונעזור להם רק להגיע לדמוקרטיה. הם כנראה לא קראו את לוי-שטראוס, נשארו תקועים בקולוניאליזם, במחשבות של פעם.

“האביב הערבי” כניפוץ מיתוס העתיד

הנה זה הגיע. משטרים ערביים נופלים אחד אחרי השני, והעם יוצא לרחוב ואח”כ לקלפי. הערבים בוחרים בצורה חופשית לראשונה בהיסטוריה שלהם. ובהמוניהם הם בחרו בדיוק את ההיפך מהמצופה במערב: ערכים ערביים הפוכים מהליברליזם: שם יכהנו ערכי האמונה, הדת, המשפחה, והמדינה, ולא הפרט, המיעוט, השוויון וכו’. הדמוקרטיה הרחיקה עוד יותר במדינות אלו את ערכי הליברליזם המצופה, ואולי בסופו של דבר גם תבוטל כמו באיראן.

אי הבנה של ערכי המזרח

המערב אינו מבין באמונה ובכבוד. הוא לא מסוגל להבין כמה ערכים אלו תופסים מקום מרכזי אצל מיליארדי בני אדם בעולם.

בגלל זה טעו כל “המומחים” בכל ההערכות שלהם.  למשל, רבין שהתלבט אם לחתום באוסלו עם ערפאת, השתכנע אחרי שראש המוסד, ראש השב”כ, וראש אגף מודיעין בצה”ל אמרו כאחד שאין סכנה, ושפניו של ערפאת לשלום, למרות שכל נער בן 14 מקרית ארבע יודע שזה שקר. לא שהוא יותר חכם ושיש בידו יותר מידע, אלא שהוא קלט את ערכי האסלאם, ויודע לראות אותם כפי שהם, ושתפיסת עולם מוטעת מביאה אחרים לפרשנות ולתחזיות מוטעות.

עם ישראל מסוגל ליצירת הדיאלוג האמיתי

יתכן שבכל העולם, רק עם ישראל כיום מבין גם בכבוד ובאמונה מצד אחד, וגם בערכי המערב מצד שני (גם בלי להזדהות עם אף אחד מהצדדים). זה לא יקרה כל עוד מדינת ישראל תמשיך לנסות לחקות את המערב ולרצות אותו. זה יקרה כשמדינת ישראל תבין את תפקידה בעולם, כפי שאמר אחד מנשיאי אפריקה: “להביא להם את האור”.

One Response
  1. דוד איש שלום

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *