שקיעת אירופה – הסימנים

אירופה עלולה לשקוע עד מתחת למים...

אירופה עלולה לשקוע עד מתחת למים...

אירופה שלטה על כל האנושות במשך מאות בשנים, ולא היה קל לאירופאים, להתרגל לעובדה שארה”ב עברה אותם מבחינה כלכלית, דיפלומטית, צבאית לפני יותר מ-100 שנה. כיום רמת החיים יורדת שם בלי הפסק. ולא מדברים רק על פשיטת רגל של PIGS (פורטוגל, איטליה, יוון, ספרד), אותן מדינות נוצריות שגרשו את יהודיהן (ראה מאמר 227 שלנו בנידון) אלא על מדינות חזקות כגון צרפת, שראש ממשלתו הצהיר לפני חצי שנה שהמדינה כולה עומדת בפני פשיטת רגל.

כלכלה מודרנית ופתוחה

הכלכלה המודרנית והטכנולוגיה אפשרו את הנמכת עלות הובלת הסחורות, ונוצרה כלכלה תחרותית בהרבה ממה שהעולם הכיר לפני 50 שנה. כיום גם בגדי היוקרה הצרפתיים מיוצרים בסין ובהודו. כל העולם נדרש להרבה יצירתיות כדי להתחרות מול אותו כוח עבודה זול שמגיע מקדם.

תנאים סוציאליים לא תחרותיים מול העולם:

צרפת היא בעלת תנאים סוציאליים מהטובים בעולם:

–         כל אזרח רשאי ל-5 שבועות חופש בשנה ע”פ חוק, על חשבון המעסיק. (בארץ 18 ימים).

–         עובדים (בקושי) 35 שעות בשבוע (בארץ 42 שעות + שעות נוספות).

–         כל הלימודים הם חינם מגן הילדים עד לדוקטורט. (בארץ מכיתה א’ עד י”ב).

–         הפנסיה בגיל  60 (אמורים לעבור לגיל 62 ב-2018). (בארץ יוצאים לפנסיה בגיל 65).

–         רפואה חינם. כל תשלומי התרופות בין 70 עד 100% בחינם. (בארץ – רק סל התרופות, מצומצם הרבה יותר).

–         דמי אבטלה משנתיים עד 3 שנים, שיכולים להגיע עד כמעט לגובה המשכורת המקורית (אז למה לעבוד בכלל?). (בארץ דמי האבטלה ירדו בהרבה מאז משבר ההייטק ב-2001).

–         כל משפחה בעלת 3 ילדים ויותר זוכה ל-(לפחות) 50% הנחה בכל אמצעי התחבורה הציבורית, ועוד מקומות אחרים.

–         כולם יוצאים להפסקת צהריים של שעה. באותם זמנים יש סיכוי טוב לא למצוא אף אחד בעבודה.

כל אותם התנאים מכבידים מאוד את הגירעון הלאומי והופכים את המדינה כולה לשבירה יותר.

המהגרים מגורם של צמיחה לגורם של האטה:

בשנות ה-50 אירופה פתחה את שעריה להגירה כדי לקבל כוח עבודה זול ולסייע בצמיחה. כיום אותם מהגרים שזוכים לאזרחות אירופאית כבר אינם יותר זולים מאחרים, אך הם מהווים לרוב בעיה ביטחונית לא קטנה עבור המדינות.

בכל מקום שהם נמצאים, המוסלמים מהווים פגיעה בביטחון האישי של תושבי המדינה שקלטה אותם. התרגלו בצרפת שבכל אירוע יוצאים אלפים ורבבות מוסלמים, שוברים ושורפים חנויות רכבים ומתעמתים עם שוטרים. שם כל 14 ביולי בלי שום סיבה, מאות כלי רכב נשרפים כליל באזור פריז. פגיעות בביטחון האישי של התושבים לא רק מעלות את מחירי הביטוחים (דירות, רכב…) אלא גם פוגעות בכלל גם ביכולת הצמיחה של המדינה.

עצלות ומוסר עבודה:

בשנה האחרונה יצא לי לעבוד כל יום עם אירופה. יצא לי לנסות להזמין סחורה בעשרות ומאות אלפי יורו במפעלים שם, אך גם אז הייתי צריך להתעקש, לבקש, לחזור, לחכות, ולהזכיר להם. שם גם בעת משבר, מנהלים ועובדיהם לא עובדים אחרי שעות העבודה. (מנהל אחד אמר לי: אני אף פעם לא מבקש מהעובדים שלי לעבור את 8 השעות היומיות שלהם). הטלפון הנייד שלהם סגור בסופי שבוע, ובקיץ (בעיקר באוגוסט), הפעילות הכלכלית כמעט נעצרת. לעומת זאת, מהנדסים ישראלים יכולים לעבוד גם 250 שעות בחודש אם זה נדרש, ומסתבר שכאן לרוב מוסר העבודה גבוה הרבה יותר משם.

הצלחת כלכלת המזרח, סין, יפן סינגפור ועוד, נטועה קודם כל במוסר עבודה גבוהה שלהם. בזמן שבאירופה מחפשים דרכים כדי לא לעבוד, שם צמאים לעבודה.

ישראל בכל זה.

אתגרי הכלכלה המודרנית דורשים מוסר עבודה, גמישות, דינמיות, יצירתיות, ושוק חופשי. עדיין בארץ ישנם מונופולים ושחיתות שמפריעים לצמיחה (מחיר הברזל בארץ 1800 יורו לטון. באירופה 1500 יורו לטון!). אך עדיין ב”ה ישראל מצטיירת כיציבה יותר מאשר רוב אירופה.

ע”פ סקר המדינות המפותחות של האו”ם (מבוסס על משכורות, תוחלת חיים, והשכלה), ישראל זכתה למקום ה-15 מיד אחרי צרפת, אך לפני בלגיה, אנגליה וסינגפור. ברור שאירופה לא תישאר כפי שהיא עם אותם תנאים בעשור הקרוב. אך במידה וחלק מאירופה תפשוט רגל, כל העולם ייפגע וגם ישראל, כי באותו רגע, האירופאים יפסיקו לקנות סחורה, גם מישראל. מה שעלינו לעשות כאן, הוא להמשיך בחיזוק הצמיחה, היציבות והיושר הבסיסי שהתורה באה גם כן ללמד אותנו.

2 Comments
  1. אריה
  2. michel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *