טורקיה, הגז הרוסי וקפריסין

הגז של קפריסין המשמש לחימום האזור

הגז של קפריסין המשמש לחימום האזור

ישנה ידיעה אחת שלא זכתה לפרשנות כלל בארץ למרות חשיבותה לדעתי:

 

אחרי מו”מ ארוך, הודיע ראש ממשלת טורקיה שהוא לא יחדש את חוזה האספקה של הגז הטבעי שלה מרוסיה שפג תוקפו בשנה הקרובה. טורקיה היא צרכנית הגז הרוסי השנייה בגודלה בעולם, 64% מהצריכה הטורקית אכן מגיעה מרוסיה. עד כאן החדשות.

נוסיף על זה חדשות וניתוחים נוספים.

–          טורקיה טוענת על בעלות בשדה הגז של קפריסין ומחממת שם את האזור. נשלחים לשם כבר מספר חודשים אוניות מלחמה ומטוסים. מטוסי חיל האוויר הישראלי נשלחו מספר פעמים להגן על המקום (ע”פ בקשת קפריסין), וכמה עשרות מטוסי קרב טורקים וישראלים חגו במרחק של כמה קילומטרים, מתוך הפגנת שרירים הדדית.

–          צבא טורקיה מתנגד לעמדה העוינת של ארדואן נגד ישראל והוא שלח מספר פעמים קצינים בכירים לכלא על רקע “ניסיון הפיכה“.

–          ארדואן דוחף פרויקט לאומי לתחרות עם תעשיות ביטחוניות ישראליות, בכל התחומים שאלו מצטיינות בהם דווקא.

–          ארדואן שמתנהג כמו ילד זקוק לתשומת לב מישראל ומהעולם, מרגיש פגוע כל פעם מחדש, על זה שהוא לא זוכה לה. כפי שניתחנו בעבר, הוא חולם להנהיג את העולם הערבי ואחריו את העולם כולו. הוא סבור שניצחון מול ישראל יכול בהחלט להביא לו את זה.

מסקנה המתבקשת לדעתי:

–          ארדואן רוצה להכריח את העם ואת הצבא שלו לחמם את הגזרה מול ישראל (מקורות הגז בקפריסין יכולים להחליף בקלות את הגז הרוסי), זה יכול להביא אותו לממש את חזנו.

במקרה כזה, הוא מסתכן בתבוסה שאין כדוגמתה, גם צבאית וגם דיפלומטית לאחר שנאט”ו הודיעה שהיא תראה את טורקיה כאחראית אם זאת תתקוף את ישראל.

כנראה שגם רוסיה קלטה את פוטנציאל ההתלקחות והתבוסה של בעלת בריתה, והודיעה שהיא שולחת שתי צוללות גרעיניות לאזור קפריסין, כדי למנוע התלקחות, תוך אזהרה לטורקיה שהיא לא תבעיר את האזור. יש לשים לב, שאיש לא יכול לדעת את מיקומן של צוללות גרעיניות. הן יכולות להימצא חודשים רבים בעומק רב מתחת למים, ולהגיע לכל מקום בעולם בלי שאיש ידע עליהן. לכן פרסום כזה תמיד נעשה למטרה הרתעתית.

יש לנחש “שחזון מזרח התיכון השלם” של ארדואן לא תם, ועוד צפויים לנו מספר ניסיונות לכבוש כותרות מהמנהיג המוסלמי המטורף התורן שלנו. מסתבר שזה כבר האיום החמישי שלו לפתיחת מלחמה ישירה מול ישראל. לא כולם מתרגשים מזה, אך כמו עם שאר המנהיגים הערבים, אי אפשר שלא לקחת אותם בחשבון.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *