השפעת ישראל בעולם דרך התרבות

סדרות ישראליות נכרות בכל העולם...

סדרות ישראליות נמכרות בכל העולם…

הישגים בכל תחום כמעט

התרגלנו לראות שחברות ישראליות נמכרות במאות מיליוני דולרים וגם יותר, שחברות המחשבים הגדולות בעולם פותחות מרכז פיתוח בארץ כגון מיקרוסופט, google, IBM, Intel . העולם הגיע לתודעה שלעם ישראל יש ראש טוב. בהמשך, עקב ההתעקשות של מדינת ישראל לנצח במלחמותיה בחסדי ה’, הישראלים התחילו להצטייר גם כגיבורי חיל, והם מבוקשים בעולם כולו למשרות אבטחה מורכבות. העולם למד להעריך את עם ישראל, ומנסה לפעמים גם כן לחקות אותו. גם בתחומי החקלאות והמזון, ראינו מומחים סינים שהגיעו לארץ כדי ללמוד על תפוקתן של פרות ישראליות (פי 2 יותר מהפרות הסיניות!), ובעולם כולו נעזרים בפטנטים ובמומחים ישראלים. ישראל הפכה למעצמת חקלאות ומים.  אפילו בתחום הכלכלי מדינת ישראל הצליחה להפתיע את העולם על ידי צמיחה גבוהה כשמרבית המדינות בעולם בנסיגה. עלינו לשאול איך עם כל זה מדינת ישראל יכולה למלא את תפקידה.

תרבות, זה ערכים

כיום, העולם צורך תרבות בכמויות לא פחותות ממה שהוא צורך אנרגיה ומזון. העולם צמא לסרטים, סדרות, אנימציות, משחקים, פרשנויות, סרטים תיעודיים ועוד. דרך המסך (באינטרנט או בטלוויזיה) מועברים ערכים, לעולם כולו, לא רק אמת ושקר (בחדשות וכתבות) אלא בעיקר מהו טוב ורע (דרך המוסר המובנה בסרטים). היצירה התרבותית משתמשת בכלים ויזואליים, קוליים, עלילתיים ועוד, ומחנכת את הצופה לקנות ערכים מסוימים. גם בתחום הרוח, אנשים אוהבים לראות שיעורים מרתקים, מצחיקים, שמתקרבים להפקות תרבות בתחומים רבים.

התרבות הישראלית עדיין בחיתוליה.

קיים בישראל ריכוז של מאורעות, היסטוריה, מתח, מורכבות שמולידים לא רק חדשות רבות המרתקות את העולם כולו, אלא גם השראה ליצירה תרבותית ענפה למי שנפשו מתאימה לכך. לצערנו עדיין רוב אנשי ה”תרבות” בארץ שייכים למגזר מצומצם. בסרטים ישראלים רבים, מככבים סוטה הסובל מהחברה שלא מקבלת אותו, ערבי שסובל מ”גזענות” ועוד. המסר המוצע מייחל לחברה פוסט ציונית בעלת ערכים פוסטמודרניים וליברלית. אם זאת התרבות הישראלית, אז אין לה הרבה חידושים להציע לעולם חוץ מזעקה נואשת של “אהבו אותי! קבלו אותי!”. תרבות ישראלית, יהודית, לאומית טרם נוצרה.

הערכה אבל השפעה מועטה

התחומים הרבים שבהם מדינת ישראל למדה להצטיין במשך השנים מייצרת הערכה, אבל טרם הגיעו האומות ללמוד מעם ישראל רוח וערכים.

עם כל זה, מדינת ישראל הצליחה לאחרונה למכור מספר סדרות כמו, “בטיפול“, “עספור“, “חטופים“, “יומני הספות” ועוד. זה מראה על רמה מקצועית, והתעניינות מצד העולם בישראל. לדבר הזה יש פוטנציאל גדול בישראל.

מה ניתן לעשות?

הציבור המסורתי, האמוני, הימני, הוא הרוב הגדול בארץ. כמו כולם, הוא צורך תרבות, אבל הולך לחפש אותה בטלוויזיה הישראלית, ובסדרות אמריקאיות. אם הוא רוצה להשפיע על החברה, ודרכה על העולם כולו, עליו לעשות שני דברים:

1)   לייצר תרבות אלטרנטיבית בכל התחומים, שתתחרה בתרבות הישראלית הנוכחית, הנתונה ברובה בידי אמני שמאל וחילונים.

2)   לתמוך על ידי צפייה בעיקר בכל יצירה ישראלית לאומית כגון לאטמה , ולבקר באתרים שהוא מזדהה אתם אידאולוגית.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *